Uppdrag

E.N. Sak Försäkring försatt i likvidation – Vingeadvokater utsedda till likvidatorer

21 december 2011

Som tidigare meddelats (se pressmeddelande per 2011-11-10) har Finansinspektionen (FI) återkallat E.N. Sak Försäkring i Europa AB:s tillstånd att driva försäkringsrörelse. I samband därmed gav FI Vingeadvokaterna Robert Wikholm och Fabian Ekeblad i uppdrag att gemensamt och i samråd med FI driva E.N. Sak Försäkring under förvaltning intill dess att Bolagsverket beslutar att bolaget ska gå i likvidation.

Bolagsverket har nu beslutat att E.N. Sak Försäkring ska gå i likvidation och utsett Robert Wikholm och Fabian Ekeblad till likvidatorer.

E.N. Sak Försäkring är ett mindre skadeförsäkringsbolag som i huvudsak säljer försäkringar mot inkomstbortfall vid arbetslöshet.

Försäkringarna för bolagets försäkringstagare gäller fortfarande fullt ut och påverkas inte av att bolaget trätt i likvidation. E.N. Sak Försäkrings försäkringstagare har anledning att fortsatta betala sina premier. Robert Wikholm och Fabian Ekeblad har utrett E.N. Sak Försäkrings ekonomi och förhandlar nu med några utvalda intressenter om en överlåtelse av bolagets försäkringsbestånd till en köpare som kan godkännas av Finansinspektionen. Genom en överlåtelse av försäkringsavtalen tillvaratas försäkringstagarnas intressen.

För frågor från media, kontakta:
Robert Wikholm, 08 614 31 77
Fabian Ekeblad, 08 614 30 97

För frågor från försäkringstagare, kontakta:
ensak@vinge.se, eller 072 155 39 09

Relaterat

Vinge biträder Fidelio Capital och Heart BidCo AB i samband med obligationsemission

Vinge biträder Fidelio Capital och Heart BidCo AB i samband med en emission om SEK 900 000 000 seniora säkerställda obligationer av Heart BidCo AB, moderbolaget i en koncern bestående av bland annat Hemfrid, Servly och andra ledande spelare inom hemtjänstsektorn i Sverige. Pareto Securities AB agerade sole bookrunner och issuing agent i transaktionen.
9 maj 2024

Vinge biträder Rite Ventures i budpliktsbudet på Nelly

Rite Internet Ventures Holding AB har, genom det helägda dotterbolaget Rite Ventures SPV AB, lämnat ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Nelly Group AB (publ) enligt reglerna om budplikt. Budet värderar samtliga aktier i Nelly till cirka 500 miljoner kronor. Vinge företräder Rite Ventures.
8 maj 2024

Vinge företräder PropTech Energy i samband med dess förvärv av P2 Energi AB

PropTech Energy består av bolagen Ömangruppen och Axcell Fastighetspartner. Genom förvärvet av P2 Energi AB, ett energikonsultbolag inom värme-, ventilations- och kylteknik, stärker PropTech Energy sitt fokus på energieffektivitet.
6 maj 2024